Tulosta sivuHelmikuu 2013

25.2.2013 12.06

Taideteos vaikuttaa tuhoutuessaan 25.2.2013

Ympäristöteoksen päälle kipattiin maata.

Kaksi ympäristötaiteilijaa, Päivi Maunu ja Ilari Kähönen, jotka toimivat  yhteistyönimellä NAPS, ottivat yhteyttä toimitukseen.  Kaupunkiympäristön suhteen tarkkasilmäiset taiteilijat olivat seuranneet jo keväästä Helsingin Töölönlahdelle rakennettavien toimistokolossien työmaan vieressä verkkoaitausta, itse asiassa ympäristötaideteosta, jonka päälle oli nyt vuoden alussa valahtanut maansiirtojätettä ja kipattua lunta. Aitauksen keskeltä löytyi myös vääntynyt kyltti jossa luki: Eco Land 2000, 100 m2 aidattua maata suojattu kaupungistumiselta. Kyseessä on liettualaisen taiteilijan Kristaps Gelzisin ARS 95 -näyttelyyn tekemä ympäristöteos, tosiasiassa kai eräs Helsingin huonoimmin tunnetuista julkisista teoksista.


kyltti
Kristaps Gelzisin teokseen kuuluva kyltti tammikuussa 2013 Päivi Maunun ja Ilari Kähösen (NAPS-ryhmä) kuvaamana.

Teos, joka on jo syntymäaikanaan vaikuttanut mahdollisesti esteettisesti aika vaatimattomalta ja vähän teoreettiseltakin ja jonka omistus- ja ylläpitosuhteet eivät ole näyttelyn jälkeen kai olleet ihan selkeitä kenellekään, kumminkin on julkinen taideteos, jonka fyysistä olemusta on nyt vaurioitettu. Ja vasta tuon vaurioitumisen myötä Gelzisin teoksesta onkin tullut oikein mielenkiintoinen, tuntuu että se nyt vasta, alkaessaan tuhoutua, toteuttaa varsinaista merkitystään. Kuinka taiteilija onkin osannut ennakoida niin että teos on miltei parikymmentä vuotta valmistumisestaan oivallinen alueella tapahtuvien salavihkaisten ja megalomaanisten ympäristömme muutosten tapojen analysaattori.


Töölönlahden tienoo on kai ollut Suomen keskustelluimpia maapaloja, kiistelyt on täällä vuosikaudet käyty niin Kiasmasta, VR:n makasiineista, Sanomatalosta kuin Musiikkitalostakin ja vähän Elielinaukion hotellistakin. Ja sitten, ilman mitään julkista keskusteluntynkääkään, Suomen arvokkain maa-alue onkin yht’äkkiä seinänään täynnä käsittämättömän massiivisia, pintadesignattuja konttorikolosseja.


yleis
Helsingin Töölönlahti ja ympäristöteos, Päivi Maunu ja Ilari Kähönen, eli NAPS-työryhmä

On kiinnostavaa nähdä, kuinka tuolle sadalle neliömetrille lopulta käy. Onko nyt niin, että tässä on taiteen kallein neliöhinnasta tullut kahdeksassatoista vuodessa niin korkea, että taideteos saa väistyä kehityksen tieltä?


Pessi Rautio


Palaa otsikoihin | 2 Kommenttia | Kommentoi

6.5.2013 20.28
JOP
ECO YARD kyltti
Etsintäkuulutus. Kristaps Geltzisin teokseen kuuluva kyltti on kadonnut huhtikuun loppupuolella moskakuorman alle vääntyneestä tangosta.

Olen ja seurannut ( NAPS) projektista tietämättä etenkin Auroran kentän tapahtumia siitä lähtien, kun kaupunki myönsi työryhmällemme: Erkki Haapaniemi, Olof Kangas ja minä v. 1991 apurahan Ufo Landing Area teokseen kentälle MUU ry:n kautta.

MUU ryn kunniapuheenjohtaja Mattijuhani Koponen on sanonut haluavansa istuttaa omenapuun ECO YARD alueen keskelle musiikkitalon alta moottorisahatun omenapuunsa tilalle. Luku 2000 vohkitussa ? kyltissä tarkoitti, että Getsisin teos oli voimassa vuoteen 2000. On ollut hankalaa selvittää teoksen asemaa ja alueen käyttöä sen suhteen. Jos joku tietää hyvän neuvon, voisi kertoa. 050 573 7944 tai
jopsahko@gmail.com
8.7.2013 14.37
kaupunkikulttuuri=kuolema
tuhon siemeniä
Suomalainen nykytaide on vain pinnallista näpertelyä. Todellisuutta ovat puskutraktorit , nosturit ja, yhä kiivaammin nousevat homeiset elementtitalot. Harvalla tuntuu olevan oikeasti ymmärrtystä siitä mitä oikeasti ollaan tekemässä ja miten vähällä tiedolla tulevaisuuden tarpeista. Kaupunki on väliaikainen lyhytnäköisen kulttuurin kituileva monumentti, jota tulevaisuuden sukupolvet kiroavat. Luonto on kaikki mitä meillä on!


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä