Tulosta sivuKritiikit

16.9.2018 14.01

Vanmechelenin taide tavoittelee maailmalle lisäaikaa

MechelseMaatiaiskana_CCP22_KoenVanmechelenBelgialainen taiteilija Koen Vanmechelen (1965) työskentelee vakavien aiheiden parissa. Maailman tila ja antroposeenin vaikutus luontoon, eläimiin ja kaikkiin elollisiin, ihmiset mukaan lukien, on tausta, mitä vasten työ rakentuu.

MechelseMaatiaiskana_CCP22_KoenVanmechelen
Koen Vanmechelen Mechelse Maatiaiskana, 22. sukupolvi Cosmopolitan Chicken Project, 2018.

Vanmechelenin taide tavoittelee maailmalle lisäaikaa

 

Koen Vanmechelenin yksityisnäyttely It´s about time Serlachius-museo Göstassa 19.5.-16.9.2018

 

Belgialainen taiteilija Koen Vanmechelen (1965) työskentelee vakavien aiheiden parissa. Maailman tila ja antroposeenin vaikutus luontoon, eläimiin ja kaikkiin elollisiin, ihmiset mukaan lukien, on tausta, mitä vasten työ rakentuu. Elämä itsessään ja sen monimuotoisuuden vaaliminen on ydin, jonka ympärille kietoutuu lopulta kaikki mitä hän taiteilijana tekee ja ideoi.


Työskentelymetodit ulottuvat maailmanlaajuisiin yhteistyöprojekteihin, vaikka taiteilija käyttää myös perinteisiä piirustus-maalaus-veistos -elementtejä. Kanataiteilijaksikin nimitetyn Vanmechelenin taiteen perusaines on sananmukaisesti elävä eläin ja sen elämä. Cosmopolitan Chicken Project ja Planetary Chicken Project ovat vuosikymmeniä kestäneitä maailmanlaajuisia kananristeytysohjelmia, joiden pyrkimyksenä on tuottaa kestävämpiä, vastustuskykyisempiä ja terveempiä kanoja. Edellisen projektin viimeisin sukupolvi tepastelee nyt Mäntässä osana taiteilijan näyttelyä.


Trex-KoenVanmechelen
Koen Vanmechelen T-Rex, 2018, bronze, 400 × 160 × 160 cm. Kuva: Magali Merzougui.


Vanmechelenin tapa tehdä taidetta nivoutuu modernismin jälkeiseen pyrkimykseen yhdistää taide ja elämä toisistaan erottamattomaksi kokonaisuudeksi: osaksi todellisuutta, osaksi elämää. Hän on onnistunut liittämään yhteen ainakin taide- ja tiedemaailman, jolloin taidemaailman sulkeutuneisuudesta ulos murtauduttaessa vaikutusmahdollisuudet ovat toiset. Itseoppinut taiteilija on tiedemaailmassa kunniatohtoroitu ja palkittu aivan oikeista ja todellisista ansioista biodiversiteetin kehittämisessä. Globaalit yhteistyöprojektit kaikilla mantereilla ovat hänen todellisuuttaan. Mutta kuten tiedemaailmassa, hänen taiteellinen työnsä liukuu kohti kehitystyötä. Taiteen itseisarvo valjastuu maailmanpelastamisprojektiksi, jonka keskeisyyttä ja tärkeyttä ei voi kieltää, ei aliarvoida, ei väheksyä.


Lucy-KoenVanmechelen
Koen Vanmechelen Lucy, 2018, valolaatikko, 400 × 600 cm, © Koen Vanmechelen.

Vanmechelen on myös kategorisoitu käsitetaiteilijaksi, vaikka suuntauksen älyllinen, taiteen ja kielen itseisarvoinen leikki on poissa taiteilijan kunnianhimoisista tavoitteista rodunjalostuksen täyskäännöksenä ja hyvin konkreettisista eläinprojekteista.


(Lue koko kritiikki Taide-lehdestä 4/18)


Maaria Salo


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja