Tulosta sivuTaiteen alkuperä – juustokakku, seksi, ihmisluonto

-9
Käsikirves Acheulin Acheulin-kulttuurin käsikirves Ranskasta, ikä 500 000 vuotta, Nicholson -museo, Sydneyn yliopisto, On the Origin of Art -näyttelystä.

Taiteen alkuperä – juustokakku, seksi, ihmisluonto

 

 

Puoli miljoonaa vuotta sitten esi-isämme pystyihminen hakkasi kivestä käsikirveitä esimerkiksi eläinten lihojen leikkaamiseen. Jotkut kirveistä olivat kooltaan kuitenkin vain viisisenttisiä, käyttötarkoitukseensa selvästi soveltumattomia. Tekijä tuhlasi aikaansa ja energiaansa tällaisen käyttökelvottoman esineen tekemiseen. Nämä epäkäytännölliset, symmetrisen kauniit käsikirveet ovat ensimmäiset tunnetut ihmissuvun luomat taideteokset.

Taiteen alkuperää voidaan evoluutiokehityksessä kuitenkin jäljittää vielä miljoonia vuosia kauemmaksi. Varpuslintuihin kuuluva  lavastajalintukoiras rakentaa suuria, taidokkaan värikkäästi koristeltuja majoja – kiinnostavampia kuin monet installaatiot – houkutellakseen naaraita. Naaras arvostelee majat, ja parhaaksi arvioidun tekijä saa paritella naaraan kanssa. Jos miestaiteilijat tekisivät lavastajalinnun kokoon suhteutettuja taideteoksia, ne olisivat 12 metriä korkeita ja halkaisijaltaan 18-metrisiä. – Ehkä sellaisia on tehtykin?


Muita tunnettuja eläinten taideteoksia ovat esimerkiksi symmetriset kraatterit, joita kirjoahvenet rakentavat merenpohjaan hiekasta houkutellakseen naaraita. Kasvit kehittivät kukkien terälehtien kirkkaat värit, moninaiset muodot ja tuoksut houkuttelemaan pölyttäjiä. 


Taide on osa ihmisen evoluutiota. Mutta minkälainen, siitä asiantuntijat kiistelevät. Tasmanialainen Museum of Old and New Art Mona järjesti vuosi sitten näyttelyn On the Origin of Art. Kuraattoreina eivät olleet taidehistorian tai estetiikan asiantuntijat, vaan Monan epäsovinnaisen tyylin mukaisesti evoluutiotutkijat. Laajassa näyttelyluettelossa he perustelevat näkemyksiään – usein keskenään kiivaan ristiriitaisesti. Yhteistä on, että taidetta tarkastellaan evoluution eikä opittujen tai ympäristötekijöiden näkokulmasta. 


-1
Kasvot kuviona. Kuninkaan pää (n. 1735-1816) (vas.) ja kuningattaren pää (1800-luku), Benin City, Nigeria.

Evoluutiossa taide on kehittynyt seksuaalivalinnan seurauksena. Tämän esitti jo Charles Darwin teoksessaan Ihmisen polveutuminen ja sukupuolivalinta (The Descent of Man, 1870-1871). Monassa  seksuaalivalintaa perusteli provokatorisesta tyylistään tunnettu evoluutiopsykologi Geoffrey Miller, muun muassa kirjan The Mating Mind (2000) kirjoittaja.


Taide on yksi viestitysjärjestelmistä, jossa lähettäjä (taiteilija) kehittää motivaation ja kyvyn luoda viestejä (taideteoksia) vaikuttaakseen vastaanottajan (taiteen kokijan) käytökseen.


Liian suuri osa taiteen tutkimuksesta on estetiikkaa, jossa keskitytään taidekokemukseen, siihen miksi ja minkälaisesta taiteesta nautitaan. Paljon tärkeämpi kysymys on se, miksi lähettäjät tuhlaavat rajallista aikaansa ja energiaansa taideteosten luomiseen. Ydinkysymys ei ole, miksi vastaanottajat kehittyivät vastaanottamaan taidetta, vaan miksi lähettäjät kehittyivät tekemään taidetta.


Darwinin ja Millerin vastaus on, että taide kehittyi houkuttelemaan ja tekemään vaikutuksen parittelukumppaneihin. Taideteoksellaan tekijä esittelee taitojaan, luovuuttaan, neuvokkuuttaan, älykkyyttään, hyvää kuntoaan eli viime kädessä hyviä geenejään, hyvän partnerin ja hyvän vanhemman ominaisuuksiaan. Jo se, että tekijä voi käyttää aikaansa vaativan taideteoksen luomiseen, on osoitus hyvistä geeneistä.


(Lue koko artikkeli Taide-lehdestä 2/18)

 

Timo-Erkki Heino


On the Origin of Art, Mona, Hobart, Australia, 5.10.2016 ­– 17.4.2017

Steven Pinker, Geoffrey Miller, Brian Boyd, Mark Changizi: On the Origin of Art, Mona 2016, 487 sivua.


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä