90-vuotiaan maalauksia näkemisestä

Taide-lehti
Maalaus, 2022–2024, öljypastelli levylle, 60 x 84 cm.

Tor Arne, From Near and Far, Paintings 1989–2024, Galerie Anhava, Helsinki. 7 – 31.3.


Ikkunan takaa galleriaan vilkaistessa alkaa hymyilyttää. Tor Arne näyttää ripustaneen maalauksensa polven korkeudelle Galerie Anhavan pääsalissa. Hän on aina suosinut matalaa ripustuskorkeutta, mutta nyt on menty entistäkin alemmas. Joskus on kysytty, pitääkö Tor Arnen maalausten edessä polvistua. Siitä ei ole kysymys. Ripustus vain kehottaa ottamaan pari askelta taaksepäin. Se mitä näkisit lähietäisyydeltä, ei ole tärkeää. Kun otat pari taka-askelta, huomaat, että teosten katsominen tuntuu äärimmäisen miellyttävältä. Teokset eivät hae kontaktia ympäröivään tilaan, vaan ripustus keskittää kaiken huomion maalauksiin itseensä. Miksei maalauksia aina ripusteta näin? Miksi on tapana ripustaa näyttelyitä niin kuin maalaukset olisivat opastekylttejä?

Tor Arnen näyttelystä Läheltä ja kaukaa.

Tor Arnen näyttelystä Läheltä ja kaukaa.

↖︎ Taide 2/24