Haurauden ja vahvuuden yhtäaikaisesta läsnäolosta

Taide-lehti
Charlotta Östlund, Shots, 2024, ruoho, siemenet, kasvinosat, betoni, asfaltti. Kuva: Timo Setälä.

Charlotta Östlund, Variaatioita,

Galleria Sculptor, Helsinki, 1.-24.3.2024.


Ruotsalaissyntyinen Charlotta Östlund (s. 1973) on jo kauan käyttänyt luonnonmateriaaleja, erityisesti kasveja tai niiden osia pääasiallisena elementtinä herkissä, veistoksellisissa teoksissaan. Hänen havaintonsa olemisesta keskittyvät kaiken elollisen ristiriitaiseen ja muuttuvaiseen luonteeseen, haurauden ja vahvuuden jatkuvaan tasapainotteluun. Luonnosta löytyneet siemenet, terälehdet, heinät ja hiekanjyvät taipuvat hänen käsittelyssään monitahoisiksi yhdistelmiksi vailla selityksiä. Joitakin niistä hän kierrättää edelleen uusiin teoksiin. Toisinaan ne saavat seurakseen epäorgaanisia osia, huolellisesti sulautettuina kokonaisuuteen. Löydöillä urbaanista arjesta on myös sijansa havaintojen ihmeellisessä maailmassa.

Charlotta Östlundin näyttely Variaatioita galleria Sculptorissa on eksistentiaalista runoutta ja vähäeleinen ylistys näkemisen ihmeelle. Se kuvaa kauneutta ja voimaa, kaiken aikaa läsnä olevana, lähellä ja pienessä. Henkäyksenkeveistä vaatimattomista elementeistä rakentuu teoksia, jotka lähes aineettomasta olemuksestaan huolimatta ottavat tilan haltuunsa. Näin esimerkiksi suuren näyttelysalin ilmaa halkova tilateos, Beam. Ääriinsä kurottavat, saumattomasti toisiinsa yhdistetyt ohuet korret kuihtuneine kukintoineen ja muine osineen muodostavat eräänlaisen yhtenäisen, orgaanisen säteen. Se on tuskin havaittavissa ja silti ilman liikahdusten mukaisesti hiljaa värähdellessään voimakkaasti läsnä, vuoropuhelussa valon kanssa.

Charlotta Östlund, Beam, 2024, siemenet, ruoho, pianolanka. Kuva: Timo Setälä.

Charlotta Östlund, Beam, 2024, siemenet, ruoho, pianolanka. Kuva: Timo Setälä.

↖︎ Taide 2/24