Ilya Orlov, Jumala pesukoneesta. Forum Box 13.1.-5.2.2023.
Institutionaalinen taide, kuten vähän kaikki muukin, kävi 1900-luvulla läpi valtavia muutoksia. Yksi muutoskehitys liittyi taiteilijoiden ja koko taidemaailman kasvavaan itsetietoisuuteen. Dadaistit esimerkiksi eivät niinkään tuottaneet taideteoksia kuin kommentteja taiteesta. 1960-luvulle tultaessa taiteilija Joseph Kosuthin ja filosofi Arthur Danton kaltaiset hahmot ajattelivat, että taiteen itsetietoisuus on tullut niin pitkälle, että varsinainen taide on tullut päätökseensä – tilalla on enää taidefilosofiaa. ”Lopussa on jäljellä vain teoria, tilanne, jossa taide on vihdoin haihtunut ilmaan puhtaan itseään koskevan ajattelun loisteessa ja jatkaa eloaan ikään kuin vain oman tietoisuutensa kohteena”, Danto profetoi.
Näinhän ei sitten käynytkään, vaan nykytaide on paljon kaikkea muutakin kuin käsitteellistä metataidetta.