Painopisteenä grafiikka

Kun Jyväskylästä tehtiin taidekaupunki
Taide-lehti
Pentti Kaskipuro, Maalaamaton silta, 1957, kuivaneula. Graphein-näyttely.

Suomen toiseksi pisimpään jatkunut kansainvälinen näyttelysarja, kolmen vuoden välein järjestettävä Jyväskylän Graphica Creativa esitti vuonna 2019 nykygrafiikan kuvan lähes hylänneenä, käsitteellisenä ja toisaalta hyvin materiaalisena toimintana. Grafiikka oli painumista, paperisuutta, digitaalisuutta, laattoja ja painovärin olemusta – usein vahvasti installoituneena. Grafiikka suuntautui grafiikan olemukseen, ei kuvien luomaan maailmaan.

Uusin, vuoden 2022 Graphica Creativa oli tämän täydellinen vastakohta, näyttely pursui tehokkaan yksinkertaisesti hahmottuvia kuvia, hetkittäin jopa hieman samassa hengessä kuin pop-taiteen 1960- ja 1970-luvuilla. Ikään kuin kuvan esittäminen olisi vähän retromaisesti tulollaan jo taas.

Swoon, Sasu and Kasei, 2017, akryyli, puupiirros, puu, silkkipaino, paperileikkaus, 2011 x 163 cm. Kuva: Jyväskylän taidemuseo/ Hannu-Pekka Auraneva

Swoon, Sasu and Kasei, 2017, akryyli, puupiirros, puu, silkkipaino, paperileikkaus, 2011 x 163 cm. Kuva: Jyväskylän taidemuseo/ Hannu-Pekka Auraneva

Sugita, Masaaki (Japani) Maisema Osakassa numero 4. UMEDA elokuu, 1993, Graphica Creativa
↖︎ Taide 1/23