Pareidoliaa Turussa? Merkillinen 1940-luvun kuvariita

Taide-lehti
Kaskenkatu 5:sta löytynyt kuva. Turun kaupungin keskusarkisto.
Turussa seurattiin noin 80 vuotta sitten tapahtumasarjaa, jossa sekoittuivat taiderestaurointia ohjaavat oletukset, intohimo löytää jotakin mullistavaa Suomen taidehistoriassa ja kenties myös ihmisen hämmentävä kyky nähdä ennennäkemätöntä.

Pareidolia on ilmiö, jossa epämääräiset, satunnaiset aistihavainnot muokkaantuvat merkityksellisiksi, tunnistettaviksi hahmoiksi. Ilmiökenttä on ikivanha; sen piiriin kuuluvat esimerkiksi kasvojen näköiset seitakalliot tai tähtikuviot. Tyypillisimmin kohinaisista taustoista hahmottuu kasvoja, mutta muutkin hahmotukset ovat hyvin mahdollisia.

Pareidoliatutkimus on vilkastunut 2000-luvulla aivojen kuvantamistutkimusten kehittyessä.  Kasvojen käyttö näköärsykkeenä aktivoi näköaivokuorella rajoittuneen alueen, joka aktivoituu myös kasvojen kuvittelun yhteydessä. Alue siis aktivoituu myös, mikäli katsoja kokee näkevänsä kasvot näyttöpäätteen kuvassa, jossa on vain kohinaa. Alueen hermosolujen katsotaan olevan niin virittyneitä kasvojen havaitsemiseen, että ne tuottavat vääriä positiivisia aktivaatioita vajavaisesta informaatiosta, jolloin näemme kasvoja vaikkapa pilvissä tai sopivasti leikatuissa vihanneksissa. Kohinasta voi erottua myös kirjaimia tai numeroita.

Erään teorian mukaan subjektiivinen kokemuksemme muodostuu aistiärsykkeiden ja aivoihin rakentuneiden ärsyke-ennusteiden vertailun seurauksena. Pareidolia on yksi näköilluusioista, joiden katsotaan tukevan teoriaa odotusten ja keskushermoston sisäisten mallien muokkaavasta vaikutuksesta näköinformaation käsittelyssä.

Pareidolia on normaaliin aistimiseen liittyvä ilmiö. Sen voimakkuudessa on suuria yksilöllisiä eroja, joita on liitetty mm. luovuuteen. Ilmiön ja näköharhojen suhde on epäselvä; skitsofreniapotilailla on vähemmän pareidoliaa kuin kontrollihenkilöillä. Myös autismikirjon henkilöillä on heikompi pareidoliataipumus kuin tavallisella väestöllä.

Pareidoliaan liittyy merkillinen, lähes unohtunut Suomen taidehistoriaan liittyvä tapaus. Alla oleva kuvaus tapahtumien kulusta on lyhennelmä Emmi-Lotta Fagerlundin taidehistorian pro gradu työstä Bildkrig i Åbo – Nikolai Kaario och hans omstridda bildgynd. Åbo Akademi, konstvetenskap, vuodelta 2007.

Kuva Yläneen kartanon katossa. Suomen Kuvalehti nro 3, 1939

Kuva Yläneen kartanon katossa. Suomen Kuvalehti nro 3, 1939

Anttila S (1946) Turun salaperäinen kuvakansa. Taide; N.o 4, 14-17.
Da Vinci, L. (2014). Treatise on Painting. The Project Gutenberg [EBook #46915], p.121.
Fagerlund E-L. (2007) Bildkrig i Åbo – Nikolai Kaario och hans omstridda bildfynd. Pro gradu, Åbo Akademi, konstvetenskap.
Gamboni, D. (2002). Potential images: Ambiguity and indeterminacy in modern art. Reaktion Books. pp. 23-24.
Finna, 260223.  https://www.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_128959
Friston, K. (2005) A theory of cortical responses. Phil. Trans. R. Soc. B 360, 815–836 doi:10.1098/rstb.2005.1622
Bildstriden i Åbo avgjord-medeltidsmålningarna falsifikat. (1949) Jakobstadstidning 11, p.1.
Martinez-Conde, S., and Macknik, S. L. (2012). A faithful resemblance. Sci. Am. Mind 23, 16–18. doi: 10.1038/scientificamericanmind0712-16
Martinez-Conde S, Conley D, Hine H, Kropf J, Tush P, Ayala A and Macknik SL (2015) Marvels of illusion: illusion and perception in the art of Salvador Dali. Front. Hum. Neurosci. 9:496. doi: 10.3389/fnhum.2015.00496
Saito A.  (2021) Archaelogy of the artistic mind: from evolutionary and developmental perspectives. Psychologia 63, 191–203. doi: 10.2117/psysoc.2021-B018
Taidevinkki 2013. Taidemestarimme art decon pauloissa | Yle Teksti-TV | yle.fi.

Jyrki Mäkelä, LKT, dos, BioMag laboratorio, HUS kuvantaminen, Helsingin yliopistollinen sairaala & Emmi-Lotta Fagerlund, TaitM, Konstfack, Tukholma, Kuvat: Emmi-Lotta Fagerlundin väitöskirja