Kuitenkin on eräs käyttögraafisen kuvataiteen muoto, pilapiirros, pilakuva tai karikatyyri, jossa varsin usein on poliittinen tai yhteiskunnallinen sanoma. Mutta oleellista on, että tämän kuvallisuuden on myös oltava edes jostain kulmasta humoristista.
Ja ehkä juuri tuon yhteiskuntaan suuntautumisen myötä, osa pilapiirtäjistä on sisällytetty osaksi kuvataiteilijoiden kaanonia – mutta ehkä myös siksi, että he eivät olleet varhaisten sanomalehtien painolaattojen kaivertajia, kopioinnin ammattilaisia, vaan itsenäisesti, omasta päästään kuvaa hahmottelevia henkilöitä – siis taiteilijoita.
Kuuluisimpia sellaisista, ja samalla sanomalehtipilapiirtäjien esikuva, on Honoré Daumier (1808 – 1879), jonka kiehtovaa kuvamaailmaa on nyt nähtävissä Mikkelin museossa Tallinnassa. Se näyttää hetken, jolloin taidesalonkien ulkopuolella, massamediassa näkyvä kiehtova ja laadukas kuvataideteos saattoi tosiaan tehdä edes jonkinlaista yhteiskunnallista vaikutusta, ehkä niin, että kuvan katsoja saattoi havaita maailmasta, yhteiskunnasta tai politiikasta jotakin, mitä hän ei jo ennestään ollut ajatellut.