Vaasan meteoriittikraatteri porttina aikaan

Taide-lehti
Staging Area – Not Just for Thousands of Cranes, (2022-2023). Kuvat: Shoji Kato.

Shoji Kato:

Staging Area – Not Just for Thousands of Cranes (2022-2023),

Makers’ Gallery, Vaasa, 4.-21.5.2023


Makers’ Gallery kutsuu kerran vuodessa ulkopuolisen kuraattorin valitsemaan näyttelyn ja taiteilijan. Tänä vuonna kuraattori on Paula Toppila. Hän kertoo, että he ovat taiteilija Shoji Katon kanssa kiertäneet Vaasan aluetta ja tutustuneet sen geologiaan vuoden 2022 aikana. Alueen geologinen historia on harvinaisen pitkä; taiteilija ja kuraattori puhuvat syvästä historiasta. Taiteilija Kato on käyttänyt hyväkseen alueen runsasta tutkimustietoa kootessaan näyttelyä. Kuraattori ei ole vaikuttanut teosvalintoihin – hän on keskustellut teoksen ideasta taiteilijan kanssa ja reflektoinut hänen ajatuksiaan

Vaasan rannikolla maa nousee merestä noin 80 cm sadassa vuodessa – missään muualla Suomessa maan nousu ei ole yhtä nopeaa. Maisema kivikkoineen on kuin tieteiselokuvasta, ainutlaatuinen. Shoji Kato valitsi tulevan tilateoksensa kohteeksi kymmenen kilometriä Vaasasta etelään sijaitsevan Söderfjärdenin meteoriittikraaterin, jonka alueelle saapuessa tuntee saapuvansa maailmankaikkeuden äärelle – maa ja taivas rajautuvat horisontissa. Painanne on syntynyt 520 miljoonaa vuotta sitten meteoriitin törmäyksessä.

Katon tilateos koostuu veistoksellisista asetelmista, valokuvista sekä paikkasidonnaisista materiaaleista kuten viime kesän sadosta: timoteiheinästä ja kauralyhteistä – jollainen on Vaasan vaakunassakin. Teoskokonaisuuteen kuuluvat lisäksi valokuvat meteoriittikivistä sekä näytelmän käsikirjoitustekstit seinällä. Kokonaisuus on vaikutelma meteoriittialueesta ja tapahtumista skaalattuna näyttelytilaan. Söderfjärdenin painanne, jonka meteoriitti maahan syöksyessään aiheutti, on ilmakuvissa kuin valtava maalaus, joka koostuu suorakaiteen muotoisista, maaväreillä maalatuista kappaleista. Gallerian ikkunaan on tulostettu alueen karttoja; karttoja isojaon ajalta – alueen pellot on jaettu lohkoihin, ne halkovat halkaisijaltaan viiden kilometrin aluetta. Galleriaan astuessa aistit ensimmäisenä timotein tuoksun. Gallerian lattialla on paksu kerros heinää. Timotein kauneus ja pehmeys tuntuvat inhimillisen miellyttävältä, aidolta. Heinän tuoksu vie sinut lapsuuden muistoihin heinäpelloille – lapset tamppasivat heinää tiiviiksi ladoissa. Tilateos toimii haju- ja näköaistin kautta aikamatkana 50-luvulle. Södefjärdenin kraateri on paljon muutakin kuin tuhansien kurkien levähdyspaikka toteaa taiteilija Shoji Kato. Lumo onnistuu. Timotein tuoksu, askelien alla pehmeänä painautuva heinä, alueen kartat sekä valokuvat meteoriittikivestä saattavat mielen kauan sitten tapahtuneeseen. Kuvitteellisen näytelmän käsikirjoitus on osa näyttelyä – vanhanaikaisesti kirjoituskoneella laadittu teksti tukee kokonaisuuden materiaalivalintoja:

Katon teoksen näkökulma on ekologinen. Söderfjärden voidaan kuvitella liikkuvaksi paikaksi, poeettiseksi näyttämöksi, missä eri elementit saapuvat eri suunnista ja eri aikoina ja valmistautuvat matkan jatkumiseen. Tilateos saa katsojat kokemaan Söderfjärdenin alueen tapahtumat: henki, tunnelma, läsnäolo kohtaamisena tulevan kanssa. Onko tässä maailmankaikkeuden portti?

Staging Area – Not Just for Thousands of Cranes, (2022-2023). Kuvat: Shoji Kato.


Marja Kolu, FM, kuvataiteilija
↖︎ Taide 3/23