Taiteilijakirjan monipuolisuus yllättää

Taide-lehti
Eeva-Liisa Isomaan (FI) teos Waterfall, 1993/2023 (vasemmalla), näyttää taiteilijakirjat visuaalisena vesiputouselämyksenä.
Kirjojen ja kuvataiteen yhdistelmästä syntynyt uniikki taidemuoto ansaitsi pohjoismaisen festivaalinsa.

Norjalaisen taiteilijaryhmä Codex Polariksen kuratoima, pohjoismaisia taiteilijakirjoja esittelevä näyttely Norjan Kristinasandissa oli nimensä mukainen – uniikki ja moninainen. Kristiansandin taidehallin upeissa tiloissa taiteilijakirjojen monipuolisuus ja monenlaisuus pääsi kauniisti ja kiinnostavasti esille. Näyttely jatkui myös Taiteen ja kirjallisuuden talon alemmissa kerroksissa sijaitsevaan kirjastoon, tarkempaan perehtymiseen houkutellen.

Kymmenen vuotta sitten Codex Polariksen perustaneet kuvataiteilijat Imi Maufe, Randi Annie Strand ja Rita Marhaug työskentelevät myös itse taiteilijakirjan parissa, mutta näyttelyssä he pitäytyivät kuraattorin rooliin. He olivat paneutuneet tehtävään perusteellisesti, Pohjoismaita kiertäen ja taiteilijoita ja asiantuntijoita tavaten, poimien mukaan 26 taiteilijaa/taiteilijaryhmää, joiden teosten sijoittelua korkeaan ja avaraan taidehalliin on myös tarkoin mietitty. Lopputulos oli visuaalisestikin palkitseva. Näyttelyn fokus oli tekijän kädenjälkeä korostavissa uniikeissa, käsinrakennetuissa tai käsinpainetuissa teoksissa sekä kokeilevissa installaatioissa.

Pist Protta (DK), Pist Protta Archive, 1981–2023, paikkasidonnainen installaatio.

Pist Protta (DK), Pist Protta Archive, 1981–2023, paikkasidonnainen installaatio.


Hannele Nyman, galleristi, tutkija ja vapaa toimittaja.